Het gebouw van New Era Academy For Children
Begin 2023 is de New Era basisschool verder uitgebreid tot een meer volwaardige privéschool voor de onderbouw, met drie extra klaslokalen.
Wij (Bart en Hanna) zijn in oktober naar Kenia gereisd om de school, het bestuur en de kinderen te zien. Wat werden we warm verwelkomd met tientallen kindjes die een lied stonden op te dreunen op het schoolplein, en vervolgens in de klaslokalen hun best deden in het oplezen van engelse woorden, maar tegelijkertijd ook met grote ogen naar deze blanke onbekenden staarden. Je beseft direct dat het voor ons ouderwetse schoolsysteem van oplezen en nadreunen daar de (enige) bekende gang van zaken is, en het gevoel heerst dat deze kinderen het moeten hebben van hun schoolresultaten om een verschil te maken binnen hun familie. Resultaten behalen staat vanaf de peuterklas al centraal. We hebben deze dag het schoolbestuur leren kennen (die verplicht is sinds 2020 en bestaat uit vrijwilligers) en met hen de ruimtes en het terrein bekeken. Wat deze school voor ons bijzonder maakt, is dat hier in Afrika mensen zijn die onze Freeke kenden, en waar zij zich samen mee wilde inzetten voor deze plek en deze kinderen. We werden dan ook erg verrast door haar naam op het eerder gefinancierde administratieblok. Het hier zijn maakt een project werkelijk, maakt dat we inzien wat voor ontzettend belangrijke rol de school speelt in deze community, en maakt dat we dankbaar zijn dat wij iets hebben kunnen betekenen in de kansen en het leefplezier voor deze kinderen.
Maar ook helpt het om te begrijpen voor welke (morele) uitdagingen Jaël en het schoolbestuur staan. De problemen hebben te maken met ouders die de schoolfees niet (kunnen) betalen, hun kinderen van ver zonder eten naar school moeten sturen, zij hun leraren moeten onderbetalen, met de onzekerheid dat zij na de vakantie niet terugkeren. De consequentie is kleuters thuis blijven om te werken. We zijn bij enkele families in de wijk thuis geweest, wat ons erg raakte in het zien en horen van de leefsituaties. Jaël houdt dan ook meerdere families in de gaten en kiest ervoor om de kinderen wel naar school te laten gaan, voor lagere bedragen die de ouders wel kunnen betalen. Toch krijgen we deze dagen ook hoop terug door te leren over deze netwerkcultuur van Kenia waarin ondersteuning mag worden verwacht vanuit de kerk, vanuit een bank, via de aannemer, door andere ouders, en vanuit initiatieven in het land om bijvoorbeeld schoollunches te verzorgen. In deze dagen hebben wij ook voor onszelf geconstateerd dat de rol vanuit het Molenaars Kinderfonds is en moet blijven om bij te dragen aan de fysieke mogelijkheden voor deze schoolkinderen. En te blijven stimuleren in de groei naar een zelfstandig opererende school in de toekomst. Het hier zijn maakt een project werkelijk, maakt dat we inzien wat voor ontzettend belangrijke rol de school speelt in deze community, en maakt dat we dankbaar zijn dat wij iets hebben kunnen betekenen in de kansen en het leefplezier voor deze kinderen.
Op onze tweede bezoekdag was het feest. In deze laatste week voor de vakantiesluiting werd met leraren en ouders gevierd dat de PP2 leerlingen (voorschoolse klassen) over gingen naar de eerste basisschoolklas – Grade 1. Wij werden uitgenodigd om deze drie klaslokalen officieel te openen! Het terrein werd versierd en de kinderen mochten één voor één naar voren komen om hun diploma op te halen. Daarna speeches van de plaatsvervangende directrice van de school, madame Jaël, die ouders en leraren toesprak. Ze stak de leerkrachten, 7 vrouwen en 2 mannen, een hart onder de riemwetende dat ze weinig verdienen. De ouders sprak ze toe met vooral de boodschap om de nog openstaande schoolkosten van hun kinderen te betalen. Daarna werd Bart uitgenodigd nog te spreken en heeft hij benadrukt dat we met ons fonds ons alleen bezig- houden met de financiering van gebouwen en grond en niet met onderwijskosten.
Wij hebben uitgesproken in deze lange termijn partnerschap ons te blijven inzetten voor de ontwikkeling van de fysieke benodigdheden naar een volwaardige school. De wens van het bestuur is om de kinderen van de eerste tot zesde klas te kunnen opleiden en zien ontwikkelen tot en met het afstuderen, om hun weg daarna te vervolgen naar een middelbare school. Momenteel hebben zij alleen ruimte voor kinderen tot en met de 4e klas, waarna de kinderen hun basisschool elders moeten afmaken. Wel blijkt uit de vergelijking met klasgenoten op die scholen dat de kinderen vanuit New Era betere schoolresultaten behalen. Niet alleen is de verbinding met het project en het vertrouwen in de mensen daar gegroeid, maar zijn we gezamenlijk tot de oplossingen gekomen om komend jaar binnen het huidige ruimtegebruik van de school enkele/minimale aanpassingen te doen in overleg met de aannemer met focus zoveel mogelijk behoud en hergebruik van bestaand materiaal. Als bestuur hebben we eind 2023 daarom besloten op het samenvoegen van 2 kleinere, oncomfortabele klaslokalen, tot 1 groot lokaal. En om op de huidige plek van een keukenschuurtje een nieuw klaslokaal voor Grade 5 te gaan bouwen. Dat betekent ook dat op een andere locatie de keuken wordt afgebouwd tot meer toekomstbestendig plek om te kunnen koken voor de kinderen die dat het hardst nodig hebben.